«It’s Learning», eller «Dette har jeg lært»

mai 14, 2010 at 9:11 am 1 kommentar

It’s Learning blir stadig mer brukervennlig. Implementering av RSS, muligheten for å tilpasse sider og nå også jobbe med konferanser og samarbeidsprosjekter gir elevene stadig flere verktøy i skolearbeidet. Rogaland fylkeskommune vurderer i disse tider anbud fra både It’s Learning og Fronter for de neste årene. Uten å vurdere tjenestene opp mot hverandre på noen måte, vil jeg gjerne få ned noen avsnitt om egne erfaringer med «It’s» dette skoleåret.

Jeg liker It’s Learning. Bruker man det aktivt har det massevis av funksjoner som gjør både lærer- og elevhverdagen lettere og mer produktiv. Beskjeder kommer ut til alle (som sjekker It’s Learning, vel og merke), og man kan enkelt lage oversikter over gjennomgått stoff. Tester, oppgaver og lenker håndteres med enkel HTML (som undertegnede nå begynner å få dreisen på), og brukergrensesnittet har gått fra håpløst til ikke så altfor verst.

Samtidig er strukturen et vanvittig drawback. It’s Learning knyttes opp mot SATS-systemet, der man legger inn karakterinformasjon og annet som ikke uten videre er aktuell informasjon på It’s Learning. Når alle fagene skal ha sin egen «side» på It’s L, betyr det at elevene bruker store mengder tid på å navigere mellom fag for å finne informasjon. Norskfaget har i tillegg enten to eller tre karakterer, avhengig av studieretning. Det betyr at elever på studiespesialiserende studieretning har hele tre norskfag, med tilhørende side på It’s, å forholde seg til! Jeg har løst dette problemet på en enkel måte: Jeg bruker bare den ene av disse sidene, og kommuniserte dette tidlig til elevene.

Elevene liker jevnt over rotet dårlig. Løsningen, slik jeg ser det, ligger på et høyere plan. Til neste år ønsker jeg å prøve ut et system der kontaktlærer og faglærere går sammen om å lage en fellesside der all informasjon legges ut. Lærerne får hver sin dedikerte mappe innen faget, og all informasjon går via en felles oppslagstavle. Litt mer 2.0 (men ikke helt).

Som fagportal har It’s Learning mye å by på, og med en utvikling som går enda mer mot web 2.0 (hva med å knytte oppslag opp mot Facebook og Twitter?) tror jeg potensialet for mer dynamisk læring vil øke.

Reklamer

Entry filed under: Lærerfilosofi.

PL-analyse og tidsklemma Ilddåpen

1 kommentar Add your own

  • 1. Norman  |  juni 16, 2010, kl. 3:37 pm

    Åja, nå er det mulig å kommentere 🙂 Takk!

    Jeg må si at jeg ble ganske overrasket, da jeg så hvordan og hvor mye pc brukes i Norge, da jeg kom hit i 2007. I Tyskland var vi vant til å skrive for hånd, har aldri lært å bruke PowerPoint. Generelt var bruk av pc ikke vanlig – hverken på videregående eller på ungdomsskolen. Det eneste vi lærte var litt Excel og Words i IKT-timene på 8. trinn. Så det kan sies at Norge har kommet ganske langt her, og det er bra.

    It’s learning liker jeg godt, og det er ganske oversiktlig, hvis lærerne organiserer det riktig. Jeg går på VG2 helseservice, og vi bruker en side for programfagene. Det er greit nok, siden det er mye felles, og eksamen er uansett tverrfaglig. Likevel virker det litt rotete med alle de linkene som lærerne har satt inn, og jeg synes at de kunne har lagt flere mapper.

    Karakterboka er en bra funksjon, men dessverre er det mange lærere som ikke bruker den. Noen legger f.eks. ikke inn karakterene fra prøver som vi ikke har levert via it’s.

    Noe som jeg savner på it’s, er en kommentarfunksjon. Da slipper lærerne å måtte lese tusenvis av meldinger, hvis en eller annen beskjed er uklar. Det hadde også vært bra å gjøre det lettere for elevene å dele informasjon. F.eks. et eget fag der elevene får skriverettigheter. Jeg har ikke peiling om det er mulig og jeg ser sjansen for at det misbrukes, men det ville vært en bra funksjon under streiken. Vi opprettet en facebookgruppe, men ikke alle er på facebook, og det hadde vært lettere å organisere seg på it’s.

    Jeg synes ikke at man bør knytte it’s mot facebook og twitter, for da blir det for mye sosialt. Det bør nok være en klar grense her. Jeg vet ikke om alle elever blir begeistret, når de får se en haug av oppgaver på facebook som egentlig er et sosialt sted der man ønsker å «kose seg».

    Men du har noen gode tanker her, mener jeg. It’s byr på mye, men det er også mange lærere som må lære seg å bruke det riktig, hvis de virkelig vil bruke det til noe fornuftig.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


mai 2010
M T O T F L S
« mar   jun »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Blog Stats

  • 4 320 hits

Nylige innlegg


%d bloggere like this: