PL-analyse og tidsklemma

mai 4, 2010 at 10:14 am 1 kommentar

Heldagsprøveretting og universitetsoppgaver. Sånn går nu dagan.

For øyeblikket jobber jeg med analyse av elevtekst innenfor norskfaget. Pensumlitteraturen er mildt sagt frustrerende – det legges opp til en omfattende argumentasjonsanalyse basert på SPLE-komponentene (Situasjon, problem, løsning, evaluering), der man gir tilbakemelding på elevens evne til å argumentere ryddig og strukturert. I tillegg til kommentarer vedrørende språk og innhold gir PL-analysen eleven svært detaljert informasjon om egne evner og utfordringer.

Og det er frustrerende.

Frustrerende fordi det er nettopp slikt rettearbeid jeg kunne tenkt meg å gjøre, men som jeg svært sjelden greier å ha tid til. Det er i slike tider en drømmer seg bort, for eksempel i retning det Liv Edsberg og Andreas Titlestad foreslår i fagtidsskriftet Norsklæreren.

Reklamer

Entry filed under: Lærerfilosofi, Norsk.

Sammensatte tekster – Photo Story (og tilsvarende verktøy) «It’s Learning», eller «Dette har jeg lært»

1 kommentar Add your own

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


mai 2010
M T O T F L S
« mar   jun »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Blog Stats

  • 4 320 hits

Nylige innlegg


%d bloggere like this: