Sammensatte tekster – Photo Story (og tilsvarende verktøy)

mars 3, 2010 at 12:25 pm 3 kommentarer

I dag begynte jeg et praktisk prosjektarbeid i norsk innen emnet «sammensatte tekster» på studiespesialiserende vg1. Umiddelbart jobbet vi med å se på kompetansemål og oppgaveformulering, samt å laste ned aktuell programvare. Noen var komfortable med Windows Movie Maker, og jobbet med det, mens andre igjen enten brukte iMovie (Mac) eller Imagination (Linux). Majoriteten av elevene lastet ned MS Photo Story og begynte utforskingen.

Av formelle krav var kanskje kravet om publisering på nett (Youtube eller lignende) det jeg var mest spent på i forkant av økten. Reaksjonen kan best beskrives gjennom replikker:

Jeg: «Dere skal publisere produktet deres på Internett, på Youtube eller tilsvarende videonettsted.»

Elevene: «HÆÆÆ?!» (Enkelte krympet seg.)

– 30 minutter med eksperimentering senere –

Elevene: «Kult.»

Ikke så altfor langt tilbake i tid ville det å skulle utlevere seg selv på den måten vært helt utenkelig, og da tenker jeg ikke primært på Internett som medium. Jeg protesterte i min tid selv heftig da jeg som elev ble bedt om å vurdere en annen elevs muntlige presentasjon, mye fordi en slik vurdering innebar en utlevering av egne meninger i et forum jeg ikke selv kontrollerte. Internett er per definisjon et ikke-kontrollerbart medium der publisert materiale kan brukes (og misbrukes) fritt. Jeg håper derfor på den ene siden at ønsket om å skape noe av høy kvalitet påvirker motivasjonen til elevene, samtidig som min rolle i forhold til personvern og ansvarlig nettbruk blir enda viktigere.

Spennende uker frem mot påske, med andre ord.

Reklamer

Entry filed under: Lærerfilosofi, Norsk.

Litteraturarbeid i skolen – Jeg er brødrene Walker PL-analyse og tidsklemma

3 kommentarer Add your own

  • 1. leifhar  |  mars 29, 2010, kl. 8:36 am

    Jeg fikk litt støy rundt et slikt prosjekt ettersom elevene brukte familiebilder osv. Så her bør en være føre var. Vi kjørte den gang et prosjekt sammen med spanske elever, og det var derfor et poeng at de spanske elevene på en ukomplisert måte skulle kunne se filmene.
    Hvorfor ønsker du at filmene skal ligge på Youtube?
    (leifhar – dvs Leif fra Bryne vgs)

    Svar
  • 2. hthengs  |  mai 4, 2010, kl. 10:17 am

    Foreslo Youtube for å øve elevene opp i digital publisering (overraskende få hadde kompetanse her).

    Problemet knyttet til offentliggjøring løste vi ved at elevene begrenset tilgangen til videoene, slik at det bare var jeg som kunne se dem. Likevel ble to av videoene tatt ned grunnet bruk av opphavsrettsbeskyttet materiale. Interessant erfaring, det.

    Svar
  • 3. Johne258  |  mai 16, 2014, kl. 6:48 am

    I’m really impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Anyway keep up the excellent quality writing, its rare to see a great blog like this one these days.. kckaedebdedk

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


mars 2010
M T O T F L S
« feb   mai »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Blog Stats

  • 4 320 hits

Nylige innlegg


%d bloggere like this: