Om plusser og minuser

desember 8, 2009 at 2:37 pm Legg igjen en kommentar

Mellomkarakterene i videregående skole i Norge skal bort. 3+, 5/4 og 6- vil fra neste år av ikke figurere i karakteroversikten til elever på Dalane videregående skole og på andre skoler i kongeriket. På Udir.no presiseres de nye retningslinjene. Jens kan ikke lenger briljere med sin 4+, men har til gjengjeld det som skal beskrives som en sterk firer. Tanken er at de skriftlige tilbakemeldingene skal styrkes, og at vippetegnene skal bort.

I praksis betyr endringen at man går fra 30 til 6 mulige karaktervarianter. 1, 2, 3, 4, 5, og 6, rene og pene karakterer, skal erstatte 3+, 3/4, 4/3 og 4- og alle de andre målene på elevers kompetanse. Jeg har ofte tatt meg i å lure på hva som kvalitativt skiller en norskstil som står til 3/4 og en som står til 4/3. Skiller nettopp dét kommaet mellom karakterene, eller er det en upresis formulering som ligger til grunn? Slik karakterskalaen brukes i dag, kan man gi karakterer som motiverer til videre arbeid, trekke elever opp og gi dem beskjed om at de kan nå neste nivå dersom de jobber med spesifikke områder innen faget. Dette er Vygotsky i praksis, og nå forsvinner altså dette tallfestingsgrepet til fordel for det som skal bli en (om mulig) enda mer omfattende skriftlig tilbakemelding. Det nye systemet passer, slik jeg ser det, filologer mye bedre enn realister. For kollegiet som enhet er det tidsbruken som blir det store ankepunktet.

Jeg gir ikke poeng i norsk. Tekster kan prestere som en enhet. Med korrekt språk, god struktur og presise formuleringer som grunnlag kan enhver tekst gi et samlet inntrykk som er vanskelig å vurdere med enten 3/4 eller 4/3, men som kan uttrykkes tydelig gjennom skriftlige tilbakemeldinger. Som norsklærer har jeg derfor få problemer med å omfavne en slik ny karakterstruktur, men samtidig er det viktig å ha med problemene som oppstår når to firere i matematikk er av ganske ulik kvalitet poengmessig. Med bare seks tilgjengelige karakterer vil nok mange realister slite med tilbakemeldingene i fag som i utgangspunktet egner seg bedre for mellomkarakterer.

Karakterskalaen er, og bør være, under kritikk. Den er i sin natur upresis, fordi kompetanse i utgangspunktet er en ikke-målbar størrelse. Endringen som gjøres nå gagner oss med forkjærlighet for halvsideslange kommentarer på prøvesvar. Det blir spennende å se hvordan dette slår ut for karakterfordelingen.

Reklamer

Entry filed under: Lærerfilosofi, Norsk.

It’s Learning: Make or break? Business as usual?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


desember 2009
M T O T F L S
« nov   jan »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Blog Stats

  • 4 320 hits

Nylige innlegg


%d bloggere like this: